Részletes jellemzők
A projektadatok kezelése az Autodesk Vault segítségével
Gondolni sem szeret az adatkezelés nehézségeire? Ezzel nincs egyedül. Sokan küszködnek azzal, hogy rátaláljanak a projektadatok kezelésének valamilyen hatékony módszerére. A projektadatok megfelelő kezelése, bármilyen fáradságos is, kulcsfontosságú tényezője a sikeres munkafolyamatok kialakításának. Valamilyen mértékben valószínűleg már most is használ adatkezelési folyamatokat. Ha például a fájljait Windows mappaszerkezetbe rendezi, azzal máris adatkezelést végez, még ha alapszinten is.
Számos vállalat rendezetlen projektmappa-szerkezetet vagy olyan egyéni adatbázist alkalmaz, amelyben manuálisan kell frissíteni a fájlok helyét és a rájuk vonatkozó információkat. Ezek a módszerek működhetnek ugyan, de vajon mennyi pluszmunkát jelent, hogy kézzel kell bevinni az adatokat egy adatbázisba? Mennyi időt emészt fel, amíg kikeresi a kívánt fájlokat, majd leellenőrzi, hogy a legfrissebb verziót találta-e meg? Mennyi utánajárást igényel, ha meg szeretné tudni, ki módosított utoljára egy rajzot, és pontosan milyen módosításokat végzett el? Egyáltalán lehetséges volna megtalálni ezeket az információkat?
Nos, az Autodesk Vault hatékony adatkezelési rendszere mindezekre a kérdésekre azonnal választ ad, és a további hasznos funkciók széles körét biztosítja.
Az Autodesk Vault segítségével könnyedén rendszerezheti, kezelheti és nyomon követheti az adatait, gyorsan és könnyen kikeresheti egy fájl legfrissebb verzióját, és annak megnyitása nélkül is megtekintheti a rá vonatkozó részletes információkat és a fájl állapotát. Az életciklus- és átdolgozás-kezelés lehetővé teszi az Autodesk Vault testreszabását az adott munkafolyamathoz.
Mi az Autodesk Vault?
Az Autodesk Vault egy átfogó adatkezelő megoldás, amely testreszabható, hogy megfeleljen az igényeinek és az adott munkafolyamatoknak. Mivel közvetlenül integrálható az Autodesk több tervezési termékével is, könnyen hozzáférhet a fájljaihoz anélkül, hogy ki kellene lépnie az alkalmazásból.
Az Autodesk Vault Microsoft Windows Server operációs rendszereken fut, és a kiszolgálóoldali alkalmazás gerincét a Microsoft Internet Information Services (IIS) és az MS SQL képezi. A rendszer részeként ügyféloldali alkalmazást is telepíteni kell minden ügyfélszámítógépre. Az ügyfél telepíti a Vault Explorer nevű, a Windows Intézőre hasonlító alkalmazást, amely részletes hozzáférést biztosít az adatokhoz, beállításokhoz és egyebekhez. Emellett a kompatibilis Autodesk-alkalmazásokat és Microsoft Office-alkalmazásokat is kibővíti a Vault szalaglapjaival.
A Vault egy teljes mértékben helyi megoldás, így az adatok tárolása nem a felhőben történik. Az Active Directory integrációjának köszönhetően a felhasználók zökkenőmentesen, ugyanazokkal a hitelesítő adatokkal jelentkezhetnek be a Vault rendszerébe, amelyekkel a számítógépükre lépnek be. A felhasználói csoportok is importálhatók az Active Directory címtárból, így a Vault rendszergazdái az Active Directory meglévő csoportjainak és felhasználóinak a használatával adhatják ki a hozzáféréseket és jogosultságokat.
Hogyan működik az Autodesk Vault Server?
A Vault kiszolgálója három fő összetevőből áll: egy adatbázisból, egy fájltárolóból és egy webkiszolgálóból. Az összetevők egymással együttműködésben tárolják a metaadatokat és a fájlokat, és biztosítanak hozzáférést ezekhez az adatokhoz. Az összetevők rövid ismertetése:
Adatbázis – A Vault fájljaihoz kapcsolódó összes metaadat tárolása egy Microsoft SQL-adatbázisban történik. Ez katalogizálja a fájlok helyét és a hozzájuk társított metaadatokat. Alapértelmezett esetben a Vault az SQL Server Express rendszert telepíti. Ez megfelelő megoldás lehet a kisebb környezetekhez, de a nagyobb vagy többszörözött környezetek esetén frissíteni kell az SQL teljes verziójára.
Fájltároló – Ez egy biztonságos Windows-mappaszerkezet, amely tartalmazza a Vault összes fájlját. Az SQL állítja be és kezeli, és optimalizálva van a fájlok gyors kikereséséhez és lekéréséhez.
ADMS Web Server – Autodesk Data Management Server (ADMS), amely kezeli és feldolgozza a felhasználói kéréseket, és a Microsoft IIS segítségével biztosít hozzáférést a Vault tartalmaihoz.
Több telephelyes méretezhetőség
A Vault rugalmasan méretezhető, legyen akár szó egyetlen, vagy éppen számos, világszerte elszórt telephelyről. A Vault környezete konfigurálható úgy, hogy több, más-más telephelyen dolgozó projektcsapat is problémamentesen működhessen együtt. Ez kétféle többszörözéssel is elérhető, az egyik a fájltároló többszörözése, a másik pedig a teljes többszörözés, más néven összekapcsolt munkacsoportok.
Fájltároló többszörözése – Lehetővé teszi, hogy egyetlen SQL-adatbázison több helyszín is osztozzon, és a fájltárolókban található adatokat a rendszer többszörözi a helyszínek között. A többszörözésre előre ütemezett időközönként, például minden éjszaka, hetente stb. kerül sor. Az ütemezett többszörözéseken túl a fájlok igény szerint is többszörözhetők a hozzáféréskor. Ha például két helyszín éjszakánként többszörözi a fájltárolókat, de napközben az A helyszín módosít egy fájlt, majd a B helyszín megnyitja azt, a fájlt a rendszer automatikusan többszörözi az A-ról a B helyszínre. Így biztosítható, hogy a felhasználók mindig a fájl legfrissebb verziójával dolgozzanak, függetlenül attól, hogy melyik helyszínen tartózkodnak éppen. Az ilyen típusú többszörözés ideális az olyan helyszínekhez, ahol alacsony a hálózati késleltetés.
Az Autodesk Vault 2014-es kiadása előtt minden helyszínen működnie kellett egy fájltárolónak és az ADMS-szolgáltatásoknak. Azóta az Autodesk bevezetett egy új módszert a fájltárolók többszörözésére az Autodesk Vault File Server (AVFS) segítségével. Ez egy többszörözött fájltároló, és a felhasználói kéréseket egy központi ADMS-kiszolgáló dolgozza fel, amely általában ugyanott található, ahol az SQL-adatbázis. Így lerövidült a távoli helyek hozzáférési ideje, és a távoli Vault-kiszolgálók hardverszükséglete is csökkent. Az AVFS gyorsan és könnyen telepíthető, és nem igényel olyan szintű kiszolgálóhardvereket, mint amelyek az ADMS futtatásához kellenek.
Összekapcsolt munkacsoportok – A magas hálózati késleltetésű helyszíneken a teljes többszörözés használata javasolt. Ez a megoldás több adatbázis-kiszolgálót alkalmaz, amelyek a Microsoft SQL Publisher/Subscriber technológia segítségével végzik el a többszörözést. A módszer a fájltárolók mellett az SQL-adatokat is többszörözi. Minden olyan kiszolgálócsoportot munkacsoportnak hívunk, amely egyetlen SQL-adatbázison osztozik. Ezek a munkacsoportok a teljes többszörözés segítségével összekapcsolhatók, ami lehetővé teszi, hogy a munkacsoportok minden helyszíne együttműködjön.
Hogyan alkalmazható a Vault a napi munkafolyamatokban?
A leggyakoribb kérdés, amely a Vault kapcsán felmerül, a következő: hogyan érinti ez a mindennapi munkafolyamatot? Az Autodesk a Vault rendszert az Autodesk felhasználói és munkafolyamatai számára alakította ki. Ez azt jelenti, hogy mindennapos munkáját a megszokott módon végezheti el egy optimalizált környezetben.
Az egyéb adatkezelési módszerekkel szemben, ahol a fájlokat egy kiszolgáló tárolja, és a hálózaton keresztül lehet azokat megnyitni és szerkeszteni, a Vault a fájl egy példányát a helyi gépre másolja, és az adott fájlt „lefoglaltként” jelöli meg a kiszolgálón. Tehát amikor éppen dolgozik egy fájlon, azt helyileg tárolja a számítógép, ezért gyorsan hozzáférhető. Ha végzett a fájl módosításával, vagy menteni szeretné a fontos változtatásokat a kiszolgálóra, a fájlokat „leadja” a Vault rendszerébe, szinkronizálva ezzel a kiszolgálón a módosításokat.
A Vault-bővítményeknek alkalmazásnak köszönhetően a Vault rendszerben tárolt fájlok a Vault szalaglap Open (Megnyitás) gombjával nyithatók meg. A gomb megnyit egy intézőablakot, ahol tallózhat a Vault tár tartalmában, fájlokat kereshet ki, megtekintheti a hozzájuk társított tulajdonságokat, és megnyithatja/lefoglalhatja a fájlokat. Ha végzett egy fájl szerkesztésével, és szeretné szinkronizálni a módosításokat a Vault-kiszolgálón, csak kattintson a Vault szalaglap Check In (Leadás) gombjára. Így leadhatja az elvégzett módosításokat, miközben a fájl továbbra is lefoglalva marad, hogy folytathassa a szerkesztését.
A külső referenciák teljes mértékben kompatibilisek a Vault rendszerével. Ha egy xrefet szeretne hozzáadni a rajzhoz, kattintson a CAD-alkalmazásban a Vault szalaglap Attach (Csatolás) gombjára, és válassza ki azt a rajzot, amelyre hivatkozni szeretne. Ezzel megnyitja a már ismerős Attach External Reference (Külső referencia csatolása) párbeszédpanelt. Ha egy rajzot lead a Vault tárba, akkor a rendszer minden olyan hivatkozott rajzot, amely nem található meg a Vault tárban, automatikusan leadásra jelöl ki. A fájlok megtekintésekor a Vault ügyfélalkalmazásában a Vault Explorer Uses/Where used (Felhasználás/Használati helyek) lapján gyorsan áttekintheti, hogy a rajz hivatkozik-e másik rajzra, vagy egy másik rajz hivatkozik-e rá. Mivel a Vault tárban található rajzok tulajdonságait, például a Vault táron belül elfoglalt helyzetüket, egy SQL-adatbázis tárolja, a rajzok, köztük azok is, amelyek xrefet tartalmaznak vagy amelyekre egy másik rajz hivatkozik, szabadon mozgathatók a mappák között, sőt, át is nevezhetők, anélkül, hogy ez érvénytelenítené a hivatkozásokat.
|
Vault Basic |
Vault Workgroup |
Vault Professional |
Ideális a következőhöz: |
Gépészet, AEC |
Gépészet, AEC |
Gépészet, AEC |
Adatkezelési alapelvek |
|
|
|
Zökkenőmentes CAD integráció |
✓ |
✓ |
✓ |
Gyors adatkeresés |
✓ |
✓ |
✓ |
Központi hely a projektadatoknak |
✓ |
✓ |
✓ |
Adatok újrafelhasználása |
✓ |
✓ |
✓ |
Párhuzamos tervezés |
✓ |
✓ |
✓ |
Automatizált adatelrendezés |
✓ |
✓ |
✓ |
Egyszerű adminisztráció és konfiguráció |
✓ |
✓ |
✓ |
Gyors és rugalmas telepítés |
✓ |
✓ |
✓ |
Microsoft Office integráció (Word, Excel, PowerPoint) |
✓ |
✓ |
✓ |
Fejlett adatkezelés
|
|
|
|
Vizuális adatkezelés az Inventor szoftverhez |
|
✓ |
✓ |
A feladatok és a terméklétrehozás automatizálása |
|
✓ |
✓ |
Projektek és jelentéskészítés |
|
✓ |
✓ |
Változatfelügyelet |
|
✓ |
✓ |
Rugalmas adatbiztonság |
|
✓ |
✓ |
Outlook kommunikáció felügyelete |
|
✓ |
✓ |
Vault-hozzáférés nem tervezők számára |
|
✓ |
✓ |
Testreszabhatóság |
|
✓ |
✓ |
Projekt-életciklusok |
|
✓ |
✓ |
Vault Office |
|
✓ |
✓ |
Csatlakozás a felhőhöz az Autodesk PLM 360 szolgáltatással |
|
✓ |
✓ |
Revit integráció |
|
|
✓ |
Csatlakozás a felhőhöz a Buzzsaw szolgáltatással |
|
|
✓ |
Microsoft SharePoint integráció |
|
|
✓ |
DBJ-kezelés |
|
|
✓ |
Automatizált mérnöki változtatási kérelmek |
|
|
✓ |
Egyéni objektumok |
|
|
✓ |
Többtelephelyes méretezhetőség |
|
|
✓ |
Active Directory hitelesítés |
|
|
✓ |
Harmadik féltől származó CAD szoftver integrációjának támogatása |
|
|
✓ |
Üzleti rendszerek integrációja |
|
|
✓ |
Webes hozzáférés |
|
|
✓ |