Nagyvállalati térinformatikai rendszerek
Egy mai nagyvállalat átfogó vezetéséhez, a vállalat javainak nyilvántartásához elengedhetetlen egy jól felépített műszaki-térinformatikai rendszer kialakítása. Rendszereinkhez az Autodesk alkalmazásait, publikáláshoz 2018-ig az Autodesk Infrastructure Map Server-t, azóta a nyílt forráskódú MapGuide Open Source-t használjuk. Erre épülnek rá modulárisan a saját fejlesztések, összhangban a megrendelő igényeivel, követelményeivel. Az adatok tárolása egységes adatbázis struktúrában történik, így egy központi forrásból történhet az adathozzáférés.
Minden rendszerünk fontos eleme a jogosultságkezelés, ami egy külön felületen, az úgynevezett adminisztrációs központban zajlik, az arra jogosult kulcs felhasználó(k) vagy rendszergazda által. Magához a használathoz, kliens oldalon és asztali környezetben, elegendő egy webböngésző, de hordozható eszközre optimalizált felület is létrehozható, ha a megrendelő úgy kívánja.
Igény esetén, rendszereink emellett egyéb vállalati rendszerekkel (például vállalatirányítási, dokumentumkezelő) is képes kapcsolatba lépni, adatcserét megvalósítani.
Alábbi cikkünkben a nagyvállalati térinformatikai rendszerek közül kettővel – a Budapest Airport Zrt. és a Richter Gedeon Nyrt. számára készítettel – ismerkedhet meg röviden.
Termékjellemzők: | Részletes jellemzők » |
Termékfelelős: |
|
Részletes jellemzők
Budapest Airport – Műszaki-térinformatikai rendszer működésben
A Budapest Airport Zrt. által működtetett Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egy kisváros, Budapest peremén, saját létesítményekkel, épületekkel, utakkal, közművekkel stb. Egy olyan kisváros, amely, ha kizárják a nagyvilágot, akkor is működik, fenntartja önmagát. Ennek a zárt egységnek a működtetésében játszik mára komoly szerepet a HungaroCAD Kft. által fejlesztett, karbantartott és folytonosan továbbfejlődő térinformatikai rendszer. A több mint 20 éve működő térinformációs rendszer 2017 tavaszára teljesen megújult, összhangban a megrendelő igényeivel.
Autodesk Infrastructure Map Server alapon
A korábbi MapGuide környezet lecserélésre került és immár az összetett (tér)adatbázisok kezelésére és megjelenítésére képes Infrastructure Map Server (GIS alkalmazásszerver) a rendszer fő motorja, aminek segítségével az adatkapcsolatok elérése egységes API (alkalmazás programozási felület) segítségével történik. A rendszer másik meghatározó eleme a GIS adatbázis szerver, ami MS SQL Server 2014. Majd minden adat ebben tárolódik, ezért több fontos, és a mai elvárásoknak megfelelő, követelmény, úgymint változáskezelés, historikus adattárolás, adatkonzisztencia, adatok elérhetősége és adatcsere a rendszerek között, teljesül.
Meglévő adatok tisztítása, szabványosítása
A régi rendszer által használt állományok közvetlen migrációjára nem volt lehetőség, emellett a már korábban felmerült adategységesítési igény megvalósítására most jött el az idő. Kidolgozásra került az alap-, közműtérképi és építészeti fóliaszabvány vonalstílus definíciókkal és rajzsablon fájlokkal. A rendszer alapját adó dwg rajzi állomány, ami tartalmazza mind az alap-, mind a közműtérkép összes rétegét, tisztítása és fóliaszabványosítása megtörtént. Ugyanakkor, az eleddig a repülőtér helyi koordináta-rendszerében lévő és megjelenített geometriai állomány transzformálásra került EOV-ba, ami több szempontból is előnyös (felmérések EOV-ban készülnek, így nincsen szükség a továbbiakban konverzióra, egyes szakterületek igénye, mobil eszközre optimalizált felületen GPS használata). A tisztítással és szabványosítással egy időben új, a szabványhoz jobban illeszkedő, objektumadat kapcsolatok is kialakításra kerültek.
Interface kapcsolatok
Egy korszerű térinformatikai rendszertől elvárt igény, hogy kommunikálni tudjon a vállalatnál működő különböző rendszerrel/rendszerekkel. Kommunikáció alatt nem mást, mint adatcserét értünk. Az új rendszernél két rendszerhez épült ki kétirányú adatcsere. A SAP rendszerrel előre meghatározott adatkör szinkronizálása történik naponta egyszer, míg az ELO DMS-ben kerül tárolásra minden dokumentum, így a térinformatikai rendszeren keresztül feltöltött is.
Korszerű jogosultságkezelés és moduláris felépítés
A térinformatikai rendszer web-es felületére történő beléptetés Active Directory-n keresztül történő azonosítással lett kialakítva. A rendszer elemeihez, úgymint térképeihez, adataihoz, dokumentumaihoz és moduljaihoz, történő hozzáférés a jogosultság-kiosztás felületén, vagyis az adminisztrációs központban történik az arra jogosult kulcs felhasználó(k) által.
A rendszerben három térkép található, most már mindegyik EOV rendszerben, saját modulfelépítéssel. A bejelentkezés után megjelenő alap-, vagy helyszínrajzi térképhez kapcsolódik a legtöbb modul, amelyek láthatósága/elérhetősége természetesen szabályozható akár minden egyes felhasználóra. A modulok a két fő csoport egyikébe tartoznak:
- adatmodul: indításakor adat töltődik az aktuális térképre (pl. DWG modul, hasznosított területek, közmű szakágak)
- funkciómodul: indításakor az aktuális térkép objektumaival dolgozik és/vagy adatbázis művelete(ke)t végez (pl. keresés, megjegyzés rajzolás, szűrések-lekérdezések, nyomtatás)
Adatlapok – Dokumentum feltöltés
Telephelyi bontásban minden épülethez, szinthez és helyiséghez tartozik egy külön html oldalon megnyíló adatlap, képekkel, leíró adatokkal, rajzokkal, dokumentumokkal, történettel. Ez tulajdonképpen a korábbi rendszerben is meglévő létesítménykönyvi állomány. Az állomány biztonságos publikálása a jogosultsági szintek előzetes definiálásán keresztül történik. A leíró adatok fő részei:
- Általános rész, ami -többek között- tartalmazza az épület helyiségeinek számát, különböző méreteit, tűzveszélyességi besorolását, bérlők adatait.
- Gépészeti rész, ami tartalmazza a vezetékek (fűtés, villany, víz stb.) adatait, az összes főbb berendezés ismertetését.
Dokumentum feltöltési jogosultság esetén a feltöltött dokumentum az ELO DMS rendszerben kerül tárolásra. A térinformatikai rendszeren keresztül az ELO DMS-ben tárolt dokumentum(ok)hoz történő hozzáférés szintén jogosultságkezelt.
Az „intelligens létesítmény adatlap” lehetőséget nyújt a különböző osztályoknak (jogosultsági szint szerint) az adatbázis -általuk karbantartandó részének- távolból történő szerkesztésére is.
Riportok
A rendszer előre definiált adó és ingatlan riportokat tartalmaz, ami megkönnyíti mindkét osztály munkáját azzal, hogy a sűrűn használt információ(k)hoz nem kell mindig összeállítani az adott lekérdezést. A riportok egy gombnyomásra Excel formátumba konvertálhatók.
Épület szintrajzok, mobil eszközre optimalizált felület
Mindkét elem újdonságként jelenik meg a térinformatikai rendszerben. Jelenleg egyetlen épületszárny (építészeti) szintrajzainak vektoros feldolgozása történt meg, ami magába foglalta az építészeti fóliaszabvány alkalmazását, a helyiség-lehatárolások és objektumadat táblák elkészítését. Így az arra jogosult felhasználók ezen helyiségek adatait megtekinthetik a térinformatikai rendszer felületén, akár történeti bontásban, módosíthatják és dokumentumot tölthetnek fel. Ezenkívül az épületszárny egyik emeletének szakágai is feldolgozásra kerültek leíró adataikkal együtt, valamint a pontszerű objektumok esetében a vékony kliens (felhasználói web-es) felületről történő adatbevitel/adatmanipuláció is engedélyezett, természetesen megfelelő jogosultság mellett.
A mobil eszközre optimalizált felület legfőbb feladatai a hordozható eszközökön történő adatmegjelenítés és limitáltan az adatmódosítás lehetőségének megteremtése úgy, hogy a felhasználó a terepen (épületen kívül) tevékenykedik. Működése támogatja az érintőképernyő használatát, megjelenítése reszponzív (alkalmazkodik a képernyő méretéhez). A felület használatához a mobil eszköznek szüksége van a belső hálózat (GIS alkalmazásszerver) elérésére, ami azonban egy másik https-es intranetcímen érhető el, mint a desktop környezetbeli, illetve a lokalizációs szolgáltatás használata esetén GPS jelre is. A felület használata a vékony klienshez (web-es felülethez) hasonlóan jogosultságkezelt, bejelentkezés szükséges a használatához.
Karbantartás
A rendszer adatait, legyen az geometriai vagy leíró, és dokumentumait folyamatosan karban kell tartani. Az új rendszerben a változáskezelés és a historikus adattárolás megkövetelt, így az alkalmazás karbantartói (vastag kliens) oldalon az AutoCAD Map 3D szoftver és a HungaroCAD által fejlesztett, testreszabott eszköztár és felhasználói felület, az úgynevezett BUDTools, biztosítja ezen elvárásokat. A BUDTools alapvető funkciója és célja a rendszerben tárolt adatok konzisztenciájának, historikus kezelésének biztosítása és megőrzése, a feltöltött adatok megfelelőségének, megkötéseinek érvényesítése, tartalom validálása a feltöltés előtt.
Nagyvállalati térinformatikai rendszer a Richter Gedeon gyógyszergyárnál
Adatmodellek és szabványok
A Richter Gedeon gyógyszergyárnak elkészített nagyvállalati térinformatikai rendszer kidolgozását cégünk a különböző adatmodellek és szabványok kidolgozásával kezdte, így minden szakági objektum, vonal, vagy más rajzi elem rendezetten kerül a rajzokban tárolásra, azaz úgy jelenik meg, hogy bárki számára egyértelműen nyomon követhető. A rajzok egységes képe megkönnyíti azok átláthatóságát, nyomtathatóságát, átadhatóságát és más rendszerekbe, illetve nyelvekbe történő konvertálhatóságát. Alapfeltétele a műszaki rajzokon alapuló automatizmusok bevezetésének.
Autodesk MapGuide, majd Map Server alapú térinformatikai rendszer
A Richter Gedeon műszaki információs rendszere is Autodesk MapGuide, illetve frissítése után Autodesk Infrastructure Map Server (AIMS) alapú megoldás, ami felhasználói, vékony kliens oldalon csak WEB böngészőt igényel. A rendszer alapadat-szolgáltatását AutoCAD alapú munkahelyek végzik. Ezeknek a munkahelyeknek a feladata egyrészt, hogy a műszaki rajzokból a MapGuide/Map Server számára megfelelő formátumú szabványos vektoros rajzokat állítsanak elő, másrészt az adatok megfelelő kapcsolódását biztosítsák. Célunk olyan felhasználói felület kialakítása volt, amely mindenki számára -különleges előképzettség nélkül is- könnyen használható. A sokrétű funkcionalitást hierarchikus struktúra szerint tárjuk a felhasználó elé, ennek köszönhetően a felhasználói felület mindig egyértelmű, könnyen kezelhető. A felhasználói felület középpontjában minden esetben a térkép és a keresési szempontok, valamint a keresési eredményeket megjelenítő felület áll.
Közmű integrációk
A jól felépített, strukturált alaptérkép már fogadni tudja a különböző szakági közműtérképeket. Természetesen itt is kiemelt hangsúlyt kell fektetni a topológikus felépítésre és az egyes objektumokhoz kapcsolódó adatbázisokra. A Richter Gedeon megbízásából külső vállalkozók folyamatosan mérik a különböző közműhálózatokat, melyekből szabványos CAD rajzokat készítenek. A szabványosított rajzokra, az alaptérképhez hasonlóan, a térinformatikai rendszerbe történő integráció vár, mely biztosítja a topológia meglétét, a rajz pontosságát, a különböző dokumentumok (fotók, dwg formátumban tárolt részletrajzok stb.) és adatbázisok kapcsolatát.
Vannak olyan cégek, melyek speciális technológiát alkalmazva a csőrengeteget a hozzájuk tartozó szerelvényekkel együtt 3D-ben mérték fel. Az Autodesk háromdimenziós DWF technológiájának köszönhetőn, ezek az állományok is a WEB-es felületen keresztül tekinthetők meg és valós időben lehet mozogni a csőhálózatok rengetegében. A közműobjektumok szinte mindegyikéről adatok kérhetők le, riportok készíthetők a tengernyi objektumról vagy azok tetszés szerint nyomtathatók.
Adattárház
A Richter Gedeonnál nagy mennyiségű műszaki rajztömeg és dokumentáció áll rendelkezésre. Ezeket az állományokat valahol tárolni kell ráadásul úgy, hogy gyorsan meg lehessen találni őket, mindig tudjuk, hogy éppen melyik a legfrissebb verzió, illetve ki dolgozik éppen rajta. Az átláthatóság és kezelhetőség miatt a térinformatikai rendszert a HungaroCAD Kft. egy speciális dokumentumkezelő rendszerrel egészítette ki. Cél, hogy a már fóliaszabványosított rajzokat a hozzájuk tartozó tervdokumentációval együtt megfelelően kezeljük, azokat -a jogosultsági szint betartása mellett- a térinformatikai rendszerből gyorsan és hatékonyan elérhessük. Az állományok közvetlen hozzáférését nem engedhetjük meg, mert nem tudjuk biztosítani, hogy a felhasználók azokat a megfelelő struktúrában tárolják és a precíz archiválási követelményeket betartsák. Az adattárház feladata, bármelyik létesítményhez tartozó bármely nemű elektronikus dokumentációt nyilvántartson és kezeljen a WEB-es felületen keresztül. A rajztárház tehát nem más, mint egy intelligens állománykezelő rendszer, mely rendelkezik az állománykezelési alap és kibővített funkciókkal, valamint az állományokhoz kapcsolódó történéseket rögzíti. Ennek megfelelően a háttérben egy tényleges állománykezelő (állományszerver) és egy adatbázis kombinációja áll.
Elérhető termékkonstrukciók
-
Nagyvállalati térinformatikai rendszer
egyedi fejlesztésű
Ajánlatkérés×Ajánlatkérés
Kérjen ajánlatot alábbi termékünkre, és munkatársaink hamarosan felkeresik Önt megadott elérhetőségei valamelyikén.
Nagyvállalati térinformatikai rendszer
egyedi fejlesztésű
A weboldalon sütiket használunk annak érdekében, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk látogatóinknak és hatékonyabbá tegyük weboldalunk működését.
Az alábbi linken tekintheti meg, hogy milyen sütiket használunk beállítások.
There are no products |
Nincsen még fiókja? Regisztráljon!
Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide!