Részletes jellemzők
Budapest Airport – Műszaki-térinformatikai rendszer működésben
A Budapest Airport Zrt. által működtetett Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér egy kisváros, Budapest peremén, saját létesítményekkel, épületekkel, utakkal, közművekkel. Egy olyan kisváros, amely, ha kizárják a nagyvilágot, akkor is működik, fenntartja önmagát. Ennek a zárt egységnek a működtetésében játszik mára komoly szerepet a HungaroCAD Kft. által fejlesztett, karbantartott és folytonosan továbbfejlődő térinformatikai rendszer. A közel 20 éve működő térinformációs rendszer 2017 tavaszára teljesen megújult, összhangban a megrendelő igényeivel.

Autodesk Infrastructure Map Server alapon
A korábbi MapGuide környezet lecserélésre került és immár az összetett (tér)adatbázisok kezelésére és megjelenítésére képes Infrastructure Map Server (GIS alkalmazásszerver) a rendszer fő motorja, aminek segítségével az adatkapcsolatok elérése egységes API (alkalmazás programozási felület) segítségével történik. A rendszer másik meghatározó eleme a GIS adatbázis szerver, ami MS SQL Server 2014. Majd minden adat ebben tárolódik, ezért több fontos, és a mai elvárásoknak megfelelő, követelmény, úgymint változáskezelés, historikus adattárolás, adatkonzisztencia, adatok elérhetősége és adatcsere a rendszerek között, teljesül.
Meglévő adatok tisztítása, szabványosítása
A régi rendszer által használt állományok közvetlen migrációjára nem volt lehetőség, emellett a már korábban felmerült adategységesítési igény megvalósítására most jött el az idő. Kidolgozásra került az alap-, közműtérképi és építészeti fóliaszabvány vonalstílus definíciókkal és rajzsablon fájlokkal. A rendszer alapját adó dwg rajzi állomány, ami tartalmazza mind az alap-, mind a közműtérkép összes rétegét, tisztítása és fóliaszabványosítása megtörtént. Ugyanakkor, az eleddig a repülőtér helyi koordináta-rendszerében lévő és megjelenített geometriai állomány transzformálásra került EOV-ba, ami több szempontból is előnyös (felmérések EOV-ban készülnek, így nincsen szükség a továbbiakban konverzióra, egyes szakterületek igénye, mobil eszközre optimalizált felületen GPS használata). A tisztítással és szabványosítással egy időben új, a szabványhoz jobban illeszkedő, objektumadat kapcsolatok is kialakításra kerültek.
Interface kapcsolatok
Egy korszerű térinformatikai rendszertől elvárt igény, hogy kommunikálni tudjon a vállalatnál működő különböző rendszerrel/rendszerekkel. Kommunikáció alatt nem mást, mint adatcserét értünk. Az új rendszernél két rendszerhez épült ki kétirányú adatcsere. A SAP rendszerrel előre meghatározott adatkör szinkronizálása történik naponta egyszer, míg az ELO DMS-ben kerül tárolásra minden dokumentum, így a térinformatikai rendszeren keresztül feltöltött is.
Korszerű jogosultságkezelés és moduláris felépítés
A térinformatikai rendszer web-es felületére történő beléptetés Active Directory-n keresztül történő azonosítással lett kialakítva. A rendszer elemeihez, úgymint térképeihez, adataihoz, dokumentumaihoz és moduljaihoz, történő hozzáférés a jogosultság-kiosztás felületén, vagyis az adminisztrációs központban történik az arra jogosult kulcs felhasználó(k) által.
A rendszerben három térkép található, most már mindegyik EOV rendszerben, saját modulfelépítéssel. A bejelentkezés után megjelenő alap-, vagy helyszínrajzi térképhez kapcsolódik a legtöbb modul, amelyek láthatósága/elérhetősége természetesen szabályozható akár minden egyes felhasználóra. A modulok a két fő csoport egyikébe tartoznak:
- adatmodul: indításakor adat töltődik az aktuális térképre (pl. DWG modul, hasznosított területek, közmű szakágak)
- funkciómodul: indításakor az aktuális térkép objektumaival dolgozik és/vagy adatbázis művelete(ke)t végez (pl. keresés, megjegyzés rajzolás, szűrések-lekérdezések, nyomtatás)
Adatlapok – Dokumentum feltöltés
Telephelyi bontásban minden épülethez, szinthez és helyiséghez tartozik, egy külön html oldalon megnyíló, adatlap képekkel, leíró adatokkal, rajzokkal, dokumentumokkal, történettel. Ez tulajdonképpen a korábbi rendszerben is meglévő létesítménykönyvi állomány. Az állomány biztonságos publikálása a jogosultsági szintek előzetes definiálásán keresztül történik. A leíró adatok fő részei:
- Általános rész, ami -többek között- tartalmazza az épület helyiségeinek számát, különböző méreteit, tűzveszélyességi besorolását, bérlők adatait.
- Gépészeti rész, ami tartalmazza a vezetékek (fűtés, villany, víz, stb.) adatait, az összes főbb berendezés ismertetését.
Dokumentum feltöltési jogosultság esetén a feltöltött dokumentum az ELO DMS rendszerben kerül tárolásra. A térinformatikai rendszeren keresztül az ELO DMS-ben tárolt dokumentum(ok)hoz történő hozzáférés szintén jogosultságkezelt.
Az “intelligens létesítmény adatlap” lehetőséget nyújt a különböző osztályoknak (jogosultsági szint szerint) az adatbázis -általuk karbantartandó részének- távolból történő szerkesztésére is.
Riportok
A rendszer előre definiált adó és ingatlan riportokat tartalmaz, ami megkönnyíti mindkét osztály munkáját azzal, hogy a sűrűn használt információ(k)hoz nem kell mindig összeállítani az adott lekérdezést. A riportok egy gombnyomásra Excel formátumba konvertálhatók.
Épület szintrajzok, mobil eszközre optimalizált felület
Mindkét elem újdonságként jelenik meg a térinformatikai rendszerben. Jelenleg egyetlen épületszárny (építészeti) szintrajzainak vektoros feldolgozása történt meg, ami magába foglalta az építészeti fóliaszabvány alkalmazását, a helyiség-lehatárolások és objektumadat táblák elkészítését. Így, a térinformatikai rendszer felületén -az arra jogosult felhasználók- ezen helyiségek adatait megtekinthetik, akár történeti bontásban, módosíthatják és dokumentumot tölthetnek fel. Emellett, az épületszárny egyik emeletének szakágai is feldolgozásra kerültek leíró adataikkal együtt, valamint a pontszerű objektumok esetében a vékony kliens (felhasználói web-es) felületről történő adatbevitel/adatmanipuláció is engedélyezett, természetesen megfelelő jogosultság mellett.
A mobil eszközre optimalizált felület legfőbb feladatai a hordozható eszközökön történő adatmegjelenítés és limitáltan az adatmódosítás lehetőségének megteremtése úgy, hogy a felhasználó a terepen (épületen kívül) tevékenykedik. Működése támogatja az érintőképernyő használatát, megjelenítése reszponzív (alkalmazkodik a képernyő méretéhez). A mobil eszköznek a felület használatához szüksége van a belső hálózat (GIS alkalmazásszerver) elérésére, ami azonban egy másik https-es intranetcímen érhető el, mint a desktop környezetbeli, illetve a lokalizációs szolgáltatás használata esetén GPS jelre is. A felület használata a vékony klienshez (web-es felülethez) hasonlóan jogosultságkezelt, bejelentkezés szükséges a használatához.
Karbantartás
A rendszer adatait, legyen az geometriai vagy leíró, és dokumentumait folyamatosan karban kell tartani. Az új rendszerben a változáskezelés és a historikus adattárolás megkövetelt, így az alkalmazás karbantartói (vastag kliens) oldalon az AutoCAD Map 3D szoftver és a HungaroCAD által fejlesztett, testreszabott eszköztár és felhasználói felület, az úgynevezett BUDTools, biztosítja ezen elvárásokat. A BUDTools alapvető funkciója és célja a rendszerben tárolt adatok konzisztenciájának, historikus kezelésének biztosítása és megőrzése, a feltöltött adatok megfelelőségének, megkötéseinek érvényesítése, tartalom validálása a feltöltés előtt.
Nagyvállalati térinformatikai rendszer a Richter Gedeon gyógyszergyárnál
Adatmodellek és szabványok
A Richter Gedeon gyógyszergyárnak elkészített nagyvállalati térinformatikai rendszer kidolgozását cégünk a különböző adatmodellek és szabványok kidolgozásával kezdte, így minden szakági objektum, vonal, vagy más rajzi elem rendezetten kerül a rajzokban tárolásra, azaz úgy jelenik meg, hogy bárki számára egyértelműen nyomon követhető. A rajzok egységes képe megkönnyíti azok átláthatóságát, nyomtathatóságát, átadhatóságát és más rendszerekbe, illetve nyelvekbe történő konvertálhatóságát. Alapfeltétele a műszaki rajzokon alapuló automatizmusok bevezetésének.
Autodesk MapGuide, majd Map Server alapú térinformatikai rendszer
A Richter Gedeon műszaki információs rendszere is Autodesk MapGuide, illetve frissítése után Autodesk Infrastructure Map Server (AIMS) alapú megoldás, ami felhasználói, vékony kliens oldalon csak WEB böngészőt igényel. A rendszer alapadat-szolgáltatását AutoCAD alapú munkahelyek végzik. Ezeknek a munkahelyeknek a feladata egyrészt, hogy a műszaki rajzokból a MapGuide/Map Server számára megfelelő formátumú szabványos vektoros rajzokat állítsanak elő, másrészt az adatok megfelelő kapcsolódását biztosítsák. Célunk olyan felhasználói felület kialakítása volt, amely mindenki számára különleges előképzettség nélkül könnyen használható. A sokrétű funkcionalitást hierarchikus struktúra szerint tárjuk a felhasználó elé, így a felhasználói felület mindig egyértelmű, könnyen kezelhető. A felhasználói felület középpontjában minden esetben a térkép és a keresési szempontok, valamint a keresési eredményeket megjelenítő felület áll.

Közmű integrációk
A jól felépített alaptérkép már fogadni tudja a különböző szakági közműtérképeket. Természetesen itt is kiemelt hangsúlyt kell fektetni a topológikus felépítésre és az egyes objektumokhoz kapcsolódó adatbázisokra. A Richter Gedeon megbízásából külső vállalkozók folyamatosan mérik a különböző közműhálózatokat, melyekből szabványos CAD rajzokat készítenek. A szabványosított rajzokra, az alaptérképhez hasonlóan, a térinformatikai rendszerbe történő integráció vár, mely biztosítja a topológia meglétét, a rajz pontosságát, a különböző dokumentumok (fotók, dwg formátumban tárolt részletrajzok, stb.) és adatbázisok kapcsolatát.
Vannak olyan cégek, melyek speciális technológiát alkalmazva a csőrengeteget a hozzájuk tartozó szerelvényekkel együtt 3D-ben mérték fel. Az Autodesk háromdimenziós DWF technológiájának köszönhetőn, ezeket az állományokat is a WEB-es felületen keresztül tekinthetjük meg és valós időben mozoghatunk a csőhálózatok rengetegében. A közműobjektumok szinte mindegyikéről adatokat kérhetünk le, riportokat készíthetünk a tengernyi objektumról vagy tetszés szerint nyomtathatjuk azokat.

Adattárház
A Richter Gedeonnál nagy mennyiségű műszaki rajztömeg és dokumentáció áll rendelkezésre. Ezeket az állományokat valahol tárolni kell ráadásul úgy, hogy gyorsan meg lehessen találni őket, mindig tudjuk, hogy éppen melyik a legfrissebb verzió, illetve ki dolgozik rajta. Az átláthatóság és kezelhetőség miatt a térinformatikai rendszert a HungaroCAD Kft. egy speciális dokumentumkezelő rendszerrel egészítette ki. Cél, hogy a már fóliaszabványosított rajzokat a hozzájuk tartozó tervdokumentációval együtt megfelelően kezeljük, azokat a jogosultsági szint betartása mellett a térinformatikai rendszerből gyorsan és hatékonyan elérhessük. Az állományok közvetlen hozzáférését nem engedhetjük meg, mert nem tudjuk biztosítani, hogy a felhasználók azokat a megfelelő struktúrában tárolják és a precíz archiválási követelményeket betartsák. Az adattárház feladata, bármelyik létesítményhez tartozó bármely nemű elektronikus dokumentációt nyilvántartson és kezeljen a WEB-es felületen keresztül. A rajztárház tehát nem más, mint egy intelligens állománykezelő rendszer, mely rendelkezik az állománykezelési alap és kibővített funkciókkal, és az állományokhoz kapcsolódó történéseket rögzíti. Ennek megfelelően a háttérben egy tényleges állománykezelő (állományszerver) és egy adatbázis kombinációja áll.